Besök på Stora Hyttnäs

Utflykten till Stora Hyttnäs den 23 april blev mycket uppskattad. Ann-Christine Wiborgh öppnade dörrarna in till den välbärgade familjen Linderdahls 1800-talshem. Dit flyttade det nygifta paret Pontus och Henrika år 1882 och med tiden fick de tre barn, Nils Stina och Bengt.
Hemmet är överlastat med föremål och ser precis ut som när Linderdahls bodde där. Ingen av syskonen gifte sig och hade inga arvingar, så de skrev ett testamente där det stod att gården skulle bevaras till minne av deras föräldrar. Idag tas Stora Hyttnäs om hand av Linderdahlska stiftelsen och flera frivilliga krafter.
Efter en spännande rundvandring i hela huset tog Britta Grenås över och visade den välskötta prydnadsträdgården, som precis börjat vakna efter vinterdvalan.
– Det var en djungel vi fick ta hand om när yngste sonen Bengt dog 1983, 93 år gammal, berättar Britta.

Stora Hyttnäs är en gammal bergsmansgård som ingår i Världsarvet Falun och som byggnadsminnesförklarades 2016.

Inredningen, här i stora matsalen, är ett resultat av Henrika Linderdahls pengar och smak. Grannarna Carl och Karin Larsson var ofta på besök och det märks både i form av tavlor och textilier.