Årets Eldsjäl och Guldkorn

Jubileumsårets 2021 Eldsjäl blir ÖRJAN HAMRIN

Örjan Hamrin var inte bara pådrivande när världsarvet bildades för 20 år sedan, utan är dessutom en lysande guide och berättare sedan flera decennier tillbaka. Tusentals falubor och besökare har lärt känna vårt världsarv tack vare Örjans stadsvandringar, föreläsningar och författarskap. Under jubileumsåret 2021 är han den givne Eldsjälen i Världsarvet Falun.

Jubileumsåret 2021 års Guldkorn blir FALU BRÖD OCH PATISSERIE

Hammars konditori anses vara Sveriges äldsta konditori, uppfört i slaggsten 1766 efter de stora stadsbränderna 1761. Huset, som nu är byggnadsminne, har senare år har inrymt olika typer av restauranger. Nu i början av 2021 förvandlas Hammars äntligen till ett konditori igen under Therese Vesterholms ledning och blir åter en självklar träffpunkt i världsarvet.

Landshövding Ylva Thörn kommer att dela ut föreningens diplom till Örjan Hamrin och Therese Vesterholm vid residenset den 19 maj. Utdelningen kommer att anpassas till rådande restriktioner med endast ett begränsat antal inbjudna deltagare.

Årets Eldsjäl och Årets Guldkorn i Världsarvet Falun utses av Världsarvet Faluns vänförening efter nomineringar av medlemmarna.