Föredrag i tiden

Vi blev många som via Zoom lyssnade Lena Grönlund-Myrbergs intressanta föredrag om Skyddsmödraförbundet i Fahluns första 50 år, 1848-1898. Då gick flera borgerliga hustrur i Falun från att vara svaga och förfinade varelser till att starta en filantropisk fruntimmersförening. Deras förebild var Fruntimmersföreningen i Uppsala, som fortfarande finns. Man ville bland annat aktivt bidra till ”arbetarklassens vårdade uppfostran” och skydda unga kvinnor på olika sätt. De första åren var landshövdingens hustru ordförande. Föreningen var mycket aktiv, hade uppsökande verksamhet och såg bland annat till att bygga en slöjdskola, ett barnhem och ett skyddshem för flickor.

Lenas föredrag byggde på hennes högskoleuppsats som hon skrev 1999. Den går att finna i Dalasamlingen på Falu stadsbibliotek. Tyvärr kan man konstatera att frågorna våra anmödrar ägnade sig åt för snart 200 år sedan fortfarande är alldeles för aktuella.