Årets Guldkorn och Eldsjäl 2020

Det blev en fin men blåsig kväll på Stabergs bergsmansgård. Ett 20-tal personer slöt upp för att på lagom avstånd få en guidad tur av Lotta Örtendahl i barockträdgården och i den nyrenoverade, gamla bergsmansgården.

Samma kväll delade vår ordförande, Lena Grönlund Myrberg för första gången ut diplom till Årets Eldsjäl – Ann Christine Wiborg. I mer än 30 år har hon oförtrutet arbetat med att utveckla Stora Hyttnäs till ytterligare en turistattraktion i Sundborn. – Om jag representerar en eld så består den av många människor. Detta hedrar alla som är med och hjälper till, sa Ann Christine Wiborg.

Årets Guldkorn gick till Stabergs bergsmansgård som med all rätta mottogs av Lotta Örtendahl, ordförande i Vika-Hosjö hembygdsförening. Med bidrag från Länsstyrelsen Dalarna har barockträdgård och mangårdsbyggnad restaurerats utifrån ursprungliga ritningar. Restaurangen och den vanligtvis omfattande programverksamheten bidrar till att många besökare lockas hit.